Meditasjon



Hvordan meditere?

Å meditere regelmessig er en utmerket måte å takle det moderne samfunnets stress og jag. Gjennom meditasjon kan du lære deg å roe ned og fokusere sinnet slik at den konstante tankestrømmen med bekymringer om regninger, stress på jobben og husvasken som skulle vært gjort opphører for en stakket stund.

Mange tror at meditasjon er noe mystisk som du må gå avanserte kurs eller besøke en guru i India for å lære, men sannheten er at vi alle går vi inn i naturlige mediative tilstander fra tid til annen. Tenk bare tilbake til sist gang du kjørte 10 mil i et strekk, hvorpå kjøreturen i ettertid føltes som om den tok bare 5 minutter. Eller en dag du gikk i fjellet en nydelig høstdag og ble sittende stille i timesvis og bare stirre på den vakre naturen.
Det beste er å sette av et bestemt tidspunkt hver dag til ditt eget lille meditasjonsrituale. Bruk et stille, behagelig temperert rom hvor du får være alene. En fin tid er morgenen før frokost. Du bør verken være sulten eller mett da begge deler gjør det vanskelig å fokusere.

Bruk en høyrygget stol og sett deg rett i ryggen med begge bena plantet på bakken og blikket fremover. Still inn en stoppeklokke på 20 minutter og vend fokuset innover mot pusten din. Ta dype, rolige åndedrag. Spesielt de første gangene vil du merke at tanker stadig popper opp. Disse skal du ganske enkelt la passere uten å dvele ved dem. For å flytte bevistheten kan du fortsette å fokusere på pusten din samtidig som du i ditt indre lager lyden "oHmmmm" hver gang du puster ut. En annen metode er å fokusere på en bestemt gjenstand, f.eks. et stearinlys i rommet. Målet er å tømme hodet fullstendig for tanker.

I starten vil du mest sannsynlig oppleve at de 20 minuttene virker som en evighet og at det er vanskelig å fokusere sinnet i så lang tid. Som med alt annet her i livet vil du bli flinkere til å meditere jo lengre tid du har praktisert kunsten.